Галичівка на Чернігівщині перетворилась на село спогадів
2025-01-23 19:27:19
267
0
У Галичівці, котра входить до складу Нехаївського старостинського округу, фактично ніхто постійно не живе, але дух людський тут ще не зовсім вичах. То хто ж підтримує світоч життя маленького села.
Там, де оселилася тиша
Якось, повертаючись із Нехаївки, вирішила заглянути до віддаленої Галичівки. Хоча і знала, що там уже ніхто постійно не живе, та все ж надія когось зустріти у далекому куточку жевріла. Розповідали: люди там бувають. Дачники у селі обжилися. А хтось із вихідців села частенько навідується до батьківської хати. Звертаю з нехаївської траси, котра мов решето вже: розбита так, що і місця живого, здається, немає. Від асфальту - лише назва. А до Галичівки ж дорога, як стрічка шовкова: гладенька, рівненька, може, лише у двох місцях асфальт просів. Ех, аби таку дорогу - та до Нехаївки, по- думалося відразу. Колись, може, років 15-20 тому, в асфальтове покриття до багатьох неперспективних сіл закатали мільйони. Навіть до таких, де ніхто вже й не жив. Пригадується, була така державна програма. Але дороги - то вже інша тема. Нам же - до Галичівки.
День видався напрочуд сонячним, навіть небо, що цієї пори завжди насуплене і з сірим поглядом, важким не було: загорнувшись у легеньку голубінь, воно знайшло собі забаву: гралося з біленькими хмаринками. З одного боку дороги соковито-зеленим килимом розіслалася озимина. Хай росте. Хай родить. То ж людська праця. То ж наш хліб.
І ось асфальтівка фінішує. Видніється знак «Галичівка». Починається грунтівка. І настрій із мажорного за декілька секунд змінюється мінорним. Я в селі.
І зустрічає воно бездиханною хатою. Обійстя, де колись господарювали з раннього ранку і до пізнього вечора, у пазурах густих хащ. А німа хата, котра просідає під тягарем років, уже навіть і не намагається хоч краєчком вікна, забитого шалівкою, глянути, що ж там на безлюдній вулиці. Довго сумуючи за господарями, вона з роками, мабуть, змирилася, що ніхто вже не натисне плямку її вхідних дверей, не привітається, ніхто не побілить її до Великодня, ніхто не зігріє теплом печі, з якої колись пахло і борщем, і пирогами до свят. Вона ще тримається, не впала, але вже давно не жива. Така собі хата-примара. І таких хат, котрі слідом за господарями йдуть у засвіти, у селі левова частка. Перше враження: я в загубленому світі.
Декілька метрів грунтівкою - і до мене посміхнулося доглянуте обійстя. Зупинилася. Хвіртка - на «замку»: у плямці - паличка, що означає, удома нікого немає. Але ж ні, помилилася. Охоронець на місці: собака, почувши звуки чужих, голосно озвався, мовляв, нікого не впущу. Саме на цьому обійсті, як згодом з'ясувалася, жила Ганна Іванівна Кривченко. Жила до останнього у рідних стінах і остання із постійних мешканців Галичівки залишила своє село, де все її життя. Було це навесні вже минулого року. Син Володимир Кривченко забрав стареньку маму до себе у Короп, за ненькою потрібен догляд. А сам чоловік чи не щодня буває у рідному селі, бо ж тут - хазяйство ще. Собака. Треба нагодувати охоронця. Треба і за хатою глянути.
Дорога життя повернула додому
Дещо раніше у Галичівці була ще одна хата, де вечорами чи-то вдосвіта вмикалося світло. У ній жив Петро Червенко. Та два роки тому перебрався до Нехаївки, де нині мешкає разом із мамою Тетяною Гнатівною, котрій вже вісімдесят вісім, та дружиною Галиною. Працевлаштувався, працює опалювачем у місцевому будинку милосердя. А дорогу до села не забуває. Навідується. Часто. І в нашій розмові з чоловіком ожили спогади про село, де минуло дитинство, село, до якого згодом його, вже дорослого, привели дороги життя.
- Ще зовсім малим був, та пам'ятаю, що у селі була ферма. Один сарай, де тримали корів. Мо, голів шістдесят, але точно сказати не можу. Але ще за мого дитинства корів тих перегнали до Лебедина. Мама ж дояркою працювала, усе життя, ще і пару років, як на пенсію вийшла, - дорогою спогадів веде пам'ять 57-річного Петра Миколайовича. - Та і село мого дитинства ще було чималим. Скільки населення було, напевно не скажу, але знаю, що десь шістдесят три двори жилі у Галичівці були.
- Були ж і діти. Куди до школи ходили?
- У Лебедин, - відповів. - Хоча школа, якщо точніше сказати, стояла на шляху між Лебедином і Галичівкою.
Від нашого села до школи десь кілометрів два було, а від Лебедина вона знаходилася десь за кілометр. Це була початкова школа - три класи. У нашому класі навчалося лише четверо учнів. Пам’ятаю і першу вчительку Ганну Тихонівну Таценюк. А в четвертий клас ми вже пішли до Нехаївки. О, там клас у нас був величезний - аж сорок двоє. Дружний був клас. Та, на жаль, багатьох однокласників уже немає серед нас...
- А вчитися хотілося?
- Ага, - сміється у відповідь.
- У школу ходити хотілося, а вчитися не дуже. Я після восьмого класу пішов у Реутинці. Вивчився на тракториста-машиніста. Дещо пізніше, вже після армії, закінчив Ніжинський технікум механізації.
- А працювали де?
- Ой, де я тільки не працював, де тільки не був. Довго розказувати.
Та якими б дорогами не водило життя, але досить часто доля повертає до рідного куточка, до батьківської хати. У 2000-му повернувся Петро Миколайович до рідної Галичівки. До речі, ось цю новеньку асфальтівку, що веде від нехаївської траси до його села, галичівець теж будував. Каже, десь восени 2007-го почали її робити, а у 2009-му закінчили прокладати асфальт. Дорога до села, як нова, а ось жити в селі вже нікому.
Куточок, де живе дитинство
Такий собі вечір спогадів вийшов під час розмови ще з одним вихідцем Галичівки Анатолієм Івановичем Мілюковим, який зараз мешкає у Коропі, але у селі, звідки його коріння, теж буває досить часто. Тут його дача на обійсті батьків та дідуся з бабусею. Це рідний серцю куточок, де живе його дитинство.
До речі, неозброєним оком видно, до якої садиби відчиняється хвіртка у тихому мовчазному селі. Обійстя дачників - доглянуті: все обкошено, відремонтовано, біля двору теплої пори красуються квіти. Саме дачники, а це здебільшого люди, чия пуповина саме тут, і тримають вогник життя нині напівнімої і напівживої Галичівки. А колись же вона дихала на повні груди, жила повноцінним буттям зі своїми радощами і смутками, жила у вічній роботі, і домашній, і колгоспній. І як кадри з кінофільму, один за одним виринали спогади дитинства Анатолія Івановича.
- Село тоді було чималим. У часи мого дитинства тут було шістдесят чотири жилі двори, - згадує 63-річний виходець з Галичівки. - Більшість сільчан працювала у колгоспі. Була у селі товарно-молочна ферма, невелика, але була. А коли почався процес об’єднання бригад, то галичівську ферму приєднали до Лебедина. У селі ж лишили п’ять груп телят на відгодівлю. А коней скільки було багато, понад п’ятдесят, це з молодняком. Бо ж раніше без коня нікуди: він треба і на фермі, і для роботи у польовій бригаді. А які тільки майстри жили в Галичівці: і вози робили, і сани, і збрую для коней. Навіть з інших сіл нашим майстрам замовляли і вози, і сани. А коли бригади об’єднали, то і коні теж пішли у Лебедин. У селі мо‘ з десяток лишили. І ми, діти, на тих конях працювали. Пригадую, як був малим, то воду косарям возив, а як підріс, то і сінаж на силосну яму. Бувало, що і маму на фермі підміняв: телят порав, поки вона була на сіні: хотілося їй, щоб пенсія була більшою. Була в селі і теслярська бригада, потужна така, усе вміли чоловіки. Працював і магазин, куди продавець привозив товар конем із Нехаївки.
Була і школа, був і клуб
А колись же багатим село було і на дітей. Розповідають, що мало таких сімей, де росло по одній дитині. В основному - дві-три у кожному дворі.
- Ось, наприклад, у нас у сім’ї було троє, у сусідів - по двоє. А були і такі родини (одна чи дві), де росло і четверо дітей, - продовжує розповідь Анатолій Іванович. - Діти спочатку в Лебедин ходили у школу - початкову. Від тієї будівлі - лише руїни. І стояла вона сиротиною, поруч жилих обійсть не було. У пам’яті млин неподалік неї та дизельна підстанція. А будівля сама височіла на пагорбі, обсаджена була товстими тополями.
А після початкової школи галичівські хлопчаки та дівчата ходили у Нехаївку. П’ять кілометрів щодня від села до Нехаївки треба було подолати. Теплої пори на велосипеді, а взимку, як морози тріщать і завірюха мете, запрягають батьки коней, дітей, вкутаних у ковдри, на сани - і до Нехаївки. І молоді чимало жило. І футбольна команда була в селі. Стадіон хлопці обладнали. Приїздили до Галичівки поганяти м’яча футболісти і з Лебедина, і з Сохачів, і з Подоляків. І клуб у Галичівці працював. Правда, бідненький такий.
- Пригадується, за підписом сільських хлопців та дівчат написав листа начальнику відділу культури Борису Григоровичу Шуту, мовляв, клуб є, а у ньому нічого немає. Відгукнулися. Невдовзі привезли нам у клуб і програвач, і доміно, і шахи, і літературу якусь, - ще один момент згадав Анатолій Іванович.
Щотижня у сільському клубі кіно крутили. Приїжджав із Лебедина кіномеханік із пересувною установкою. Тоді заводили дизельну станцію, бо ж світла у селі не було, і починався кіносеанс для сільчан. До речі, про світло. Електрофікація у такі віддалені куточки прийшла досить пізно. Якщо у великих селах люди вже давно користувалися благами електроенергії, то в Галичівку лінії електропередач провели у 1967 році. І появу світла у селі приурочили на той час знаковій події - 50-річчю жовтневого перевороту 1917 року.
- У пам’яті лишилися спогади, як у нашій хаті збиралися жінки вишивати, - ділиться дитячими спогадами Анатолій Іванович. - Засвітять каганець та і чаклують з голкою та ниткою.
Але то було довгими осінньо- зимовими вечорами. А будні у сільчан - у праці. Дарма, що село невелике, та череда корів була великою - понад п’ятдесят корів тримали господарі. По двоє пасли годувальниць.
- І в нас була корова. Та і взагалі, господарство ми тримали чимале. Гусей було багацько. Пригадую, як ми їх пасли. Треба було дивитися, аби не вскочили у колгоспне поле. А як прогавиш та об’їждчик це побачить, то мусили за кожну голову заплатити по 50 копійок. І свині у нас водилися, і свиноматку тримали. Бувало, батько скаже, що завтра їдемо у Короп на ринок поросят продавати, то ніч ми, діти, не спали, аби не проспати. Ранній підйом. Батько запрягає коня - і в дорогу. Понад дві години - і ми вже на базарі. Поїхати в Короп на базар для нас то було справжнє свято.
Пам’ятаю, як у ліс по дрова їздили. Тоді ж ніхто дров не виписував. Дозволялося брати тільки те, що лежить, або сухого дуба, якого ти можеш вихитати. Пиляти в лісі не дозволялося. Ой, багато чого можна згадувати про дитинство, - каже виходець Галичівки.
Повиростали діти Галичівки, порозліталися по світах, і великих, і малих. А батьки чекали із доріг своїх синів і дочок. Жили своїм розміреним буттям, перегортаючи листки календаря, і минали дні, місяці, роки. Старіли батьки. Старіла й Галичівка. І минулої весни остання мешканка залишила село…
А про благоустрій дбають
Слухаю розповіді про Галичівку. Усе в минулому часі. Був, була, було. Для більшості Галичівка - лише спогади. Та для декого отой навпівзагублений куточок - це така собі віддушина, у якій переплелося і минуле, і сучасне, якийсь незримий магніт, котрий тягне душу в ті місця, де живе дитинство. Дехто дав друге життя батьківським садибам. І тепер ці обійстя звуться по-модному - дачами.
На обійсті Анатолія Івановича розкошує сад, чималий.
- Свого часу посадив понад п’ятдесят фруктових дерев. Город тут обробляю, - розповідає дачник. - Земля в Галичівці дуже родюча. Є тут така місцина, котра зветься Царина. Колись там болото було. Торф’яник. Пам’ятаю, колись там торф різали та сушили. Але згодом чомусь цю справу закинули. Але ж земля лишилася родючою.
Маємо сказати, що дачники клопочуться не лише на своєму обійсті. Люди гуртуються і дбають за порядочок у селі.
Свого часу декілька років поспіль організовували суботники на кладовищі, яке заросло і деревами, і чагарниками. Столи поставили та лавки. Не один рік там лад наводили, та і зараз наводять. Бо то ж місце спочинку рідних. Там, де колись стояв повалений паркан біля кладовища, ростуть ялинки. То Мілюкові посадили. Дорослі вже ті дерева.
Зеленої пори дачники гуртуються, аби викосити, вирубати джунглі, котрі, наче напасть яка, розростаються. Минулоріч навіть грунтівку битою цеглою вимостили. Пізньої осені теж збиралися всі дружно гіллячче прибрати під лініями елетропередач. Та з різних причин зібратися галицівцям не вдалося. Та нічого. Буде весна. Закипить робота і в загубленому селі.
Історія життя Галичівки - то доля багатьох українських маленьких сіл, які колись жили, працювали, старіли і, на жаль, ішли у засвіти. Хтось раніше, хтось пізніше. Малесенький вогник напівжиття поки що пломеніє в Галичівці. І поки її дорослі діти приїжджатимуть до батьківської хати, господарюватимуть на своїх дачах, село ще трохи подихає.
Джерело: “Нові Горизонти”, Людмила Власко
Там, де оселилася тиша
Якось, повертаючись із Нехаївки, вирішила заглянути до віддаленої Галичівки. Хоча і знала, що там уже ніхто постійно не живе, та все ж надія когось зустріти у далекому куточку жевріла. Розповідали: люди там бувають. Дачники у селі обжилися. А хтось із вихідців села частенько навідується до батьківської хати. Звертаю з нехаївської траси, котра мов решето вже: розбита так, що і місця живого, здається, немає. Від асфальту - лише назва. А до Галичівки ж дорога, як стрічка шовкова: гладенька, рівненька, може, лише у двох місцях асфальт просів. Ех, аби таку дорогу - та до Нехаївки, по- думалося відразу. Колись, може, років 15-20 тому, в асфальтове покриття до багатьох неперспективних сіл закатали мільйони. Навіть до таких, де ніхто вже й не жив. Пригадується, була така державна програма. Але дороги - то вже інша тема. Нам же - до Галичівки.
День видався напрочуд сонячним, навіть небо, що цієї пори завжди насуплене і з сірим поглядом, важким не було: загорнувшись у легеньку голубінь, воно знайшло собі забаву: гралося з біленькими хмаринками. З одного боку дороги соковито-зеленим килимом розіслалася озимина. Хай росте. Хай родить. То ж людська праця. То ж наш хліб.
І ось асфальтівка фінішує. Видніється знак «Галичівка». Починається грунтівка. І настрій із мажорного за декілька секунд змінюється мінорним. Я в селі.
І зустрічає воно бездиханною хатою. Обійстя, де колись господарювали з раннього ранку і до пізнього вечора, у пазурах густих хащ. А німа хата, котра просідає під тягарем років, уже навіть і не намагається хоч краєчком вікна, забитого шалівкою, глянути, що ж там на безлюдній вулиці. Довго сумуючи за господарями, вона з роками, мабуть, змирилася, що ніхто вже не натисне плямку її вхідних дверей, не привітається, ніхто не побілить її до Великодня, ніхто не зігріє теплом печі, з якої колись пахло і борщем, і пирогами до свят. Вона ще тримається, не впала, але вже давно не жива. Така собі хата-примара. І таких хат, котрі слідом за господарями йдуть у засвіти, у селі левова частка. Перше враження: я в загубленому світі.
Декілька метрів грунтівкою - і до мене посміхнулося доглянуте обійстя. Зупинилася. Хвіртка - на «замку»: у плямці - паличка, що означає, удома нікого немає. Але ж ні, помилилася. Охоронець на місці: собака, почувши звуки чужих, голосно озвався, мовляв, нікого не впущу. Саме на цьому обійсті, як згодом з'ясувалася, жила Ганна Іванівна Кривченко. Жила до останнього у рідних стінах і остання із постійних мешканців Галичівки залишила своє село, де все її життя. Було це навесні вже минулого року. Син Володимир Кривченко забрав стареньку маму до себе у Короп, за ненькою потрібен догляд. А сам чоловік чи не щодня буває у рідному селі, бо ж тут - хазяйство ще. Собака. Треба нагодувати охоронця. Треба і за хатою глянути.
Дорога життя повернула додому
Дещо раніше у Галичівці була ще одна хата, де вечорами чи-то вдосвіта вмикалося світло. У ній жив Петро Червенко. Та два роки тому перебрався до Нехаївки, де нині мешкає разом із мамою Тетяною Гнатівною, котрій вже вісімдесят вісім, та дружиною Галиною. Працевлаштувався, працює опалювачем у місцевому будинку милосердя. А дорогу до села не забуває. Навідується. Часто. І в нашій розмові з чоловіком ожили спогади про село, де минуло дитинство, село, до якого згодом його, вже дорослого, привели дороги життя.
- Ще зовсім малим був, та пам'ятаю, що у селі була ферма. Один сарай, де тримали корів. Мо, голів шістдесят, але точно сказати не можу. Але ще за мого дитинства корів тих перегнали до Лебедина. Мама ж дояркою працювала, усе життя, ще і пару років, як на пенсію вийшла, - дорогою спогадів веде пам'ять 57-річного Петра Миколайовича. - Та і село мого дитинства ще було чималим. Скільки населення було, напевно не скажу, але знаю, що десь шістдесят три двори жилі у Галичівці були.
- Були ж і діти. Куди до школи ходили?
- У Лебедин, - відповів. - Хоча школа, якщо точніше сказати, стояла на шляху між Лебедином і Галичівкою.
Від нашого села до школи десь кілометрів два було, а від Лебедина вона знаходилася десь за кілометр. Це була початкова школа - три класи. У нашому класі навчалося лише четверо учнів. Пам’ятаю і першу вчительку Ганну Тихонівну Таценюк. А в четвертий клас ми вже пішли до Нехаївки. О, там клас у нас був величезний - аж сорок двоє. Дружний був клас. Та, на жаль, багатьох однокласників уже немає серед нас...
- А вчитися хотілося?
- Ага, - сміється у відповідь.
- У школу ходити хотілося, а вчитися не дуже. Я після восьмого класу пішов у Реутинці. Вивчився на тракториста-машиніста. Дещо пізніше, вже після армії, закінчив Ніжинський технікум механізації.
- А працювали де?
- Ой, де я тільки не працював, де тільки не був. Довго розказувати.
Та якими б дорогами не водило життя, але досить часто доля повертає до рідного куточка, до батьківської хати. У 2000-му повернувся Петро Миколайович до рідної Галичівки. До речі, ось цю новеньку асфальтівку, що веде від нехаївської траси до його села, галичівець теж будував. Каже, десь восени 2007-го почали її робити, а у 2009-му закінчили прокладати асфальт. Дорога до села, як нова, а ось жити в селі вже нікому.
Куточок, де живе дитинство
Такий собі вечір спогадів вийшов під час розмови ще з одним вихідцем Галичівки Анатолієм Івановичем Мілюковим, який зараз мешкає у Коропі, але у селі, звідки його коріння, теж буває досить часто. Тут його дача на обійсті батьків та дідуся з бабусею. Це рідний серцю куточок, де живе його дитинство.
До речі, неозброєним оком видно, до якої садиби відчиняється хвіртка у тихому мовчазному селі. Обійстя дачників - доглянуті: все обкошено, відремонтовано, біля двору теплої пори красуються квіти. Саме дачники, а це здебільшого люди, чия пуповина саме тут, і тримають вогник життя нині напівнімої і напівживої Галичівки. А колись же вона дихала на повні груди, жила повноцінним буттям зі своїми радощами і смутками, жила у вічній роботі, і домашній, і колгоспній. І як кадри з кінофільму, один за одним виринали спогади дитинства Анатолія Івановича.
- Село тоді було чималим. У часи мого дитинства тут було шістдесят чотири жилі двори, - згадує 63-річний виходець з Галичівки. - Більшість сільчан працювала у колгоспі. Була у селі товарно-молочна ферма, невелика, але була. А коли почався процес об’єднання бригад, то галичівську ферму приєднали до Лебедина. У селі ж лишили п’ять груп телят на відгодівлю. А коней скільки було багато, понад п’ятдесят, це з молодняком. Бо ж раніше без коня нікуди: він треба і на фермі, і для роботи у польовій бригаді. А які тільки майстри жили в Галичівці: і вози робили, і сани, і збрую для коней. Навіть з інших сіл нашим майстрам замовляли і вози, і сани. А коли бригади об’єднали, то і коні теж пішли у Лебедин. У селі мо‘ з десяток лишили. І ми, діти, на тих конях працювали. Пригадую, як був малим, то воду косарям возив, а як підріс, то і сінаж на силосну яму. Бувало, що і маму на фермі підміняв: телят порав, поки вона була на сіні: хотілося їй, щоб пенсія була більшою. Була в селі і теслярська бригада, потужна така, усе вміли чоловіки. Працював і магазин, куди продавець привозив товар конем із Нехаївки.
Була і школа, був і клуб
А колись же багатим село було і на дітей. Розповідають, що мало таких сімей, де росло по одній дитині. В основному - дві-три у кожному дворі.
- Ось, наприклад, у нас у сім’ї було троє, у сусідів - по двоє. А були і такі родини (одна чи дві), де росло і четверо дітей, - продовжує розповідь Анатолій Іванович. - Діти спочатку в Лебедин ходили у школу - початкову. Від тієї будівлі - лише руїни. І стояла вона сиротиною, поруч жилих обійсть не було. У пам’яті млин неподалік неї та дизельна підстанція. А будівля сама височіла на пагорбі, обсаджена була товстими тополями.
А після початкової школи галичівські хлопчаки та дівчата ходили у Нехаївку. П’ять кілометрів щодня від села до Нехаївки треба було подолати. Теплої пори на велосипеді, а взимку, як морози тріщать і завірюха мете, запрягають батьки коней, дітей, вкутаних у ковдри, на сани - і до Нехаївки. І молоді чимало жило. І футбольна команда була в селі. Стадіон хлопці обладнали. Приїздили до Галичівки поганяти м’яча футболісти і з Лебедина, і з Сохачів, і з Подоляків. І клуб у Галичівці працював. Правда, бідненький такий.
- Пригадується, за підписом сільських хлопців та дівчат написав листа начальнику відділу культури Борису Григоровичу Шуту, мовляв, клуб є, а у ньому нічого немає. Відгукнулися. Невдовзі привезли нам у клуб і програвач, і доміно, і шахи, і літературу якусь, - ще один момент згадав Анатолій Іванович.
Щотижня у сільському клубі кіно крутили. Приїжджав із Лебедина кіномеханік із пересувною установкою. Тоді заводили дизельну станцію, бо ж світла у селі не було, і починався кіносеанс для сільчан. До речі, про світло. Електрофікація у такі віддалені куточки прийшла досить пізно. Якщо у великих селах люди вже давно користувалися благами електроенергії, то в Галичівку лінії електропередач провели у 1967 році. І появу світла у селі приурочили на той час знаковій події - 50-річчю жовтневого перевороту 1917 року.
- У пам’яті лишилися спогади, як у нашій хаті збиралися жінки вишивати, - ділиться дитячими спогадами Анатолій Іванович. - Засвітять каганець та і чаклують з голкою та ниткою.
Але то було довгими осінньо- зимовими вечорами. А будні у сільчан - у праці. Дарма, що село невелике, та череда корів була великою - понад п’ятдесят корів тримали господарі. По двоє пасли годувальниць.
- І в нас була корова. Та і взагалі, господарство ми тримали чимале. Гусей було багацько. Пригадую, як ми їх пасли. Треба було дивитися, аби не вскочили у колгоспне поле. А як прогавиш та об’їждчик це побачить, то мусили за кожну голову заплатити по 50 копійок. І свині у нас водилися, і свиноматку тримали. Бувало, батько скаже, що завтра їдемо у Короп на ринок поросят продавати, то ніч ми, діти, не спали, аби не проспати. Ранній підйом. Батько запрягає коня - і в дорогу. Понад дві години - і ми вже на базарі. Поїхати в Короп на базар для нас то було справжнє свято.
Пам’ятаю, як у ліс по дрова їздили. Тоді ж ніхто дров не виписував. Дозволялося брати тільки те, що лежить, або сухого дуба, якого ти можеш вихитати. Пиляти в лісі не дозволялося. Ой, багато чого можна згадувати про дитинство, - каже виходець Галичівки.
Повиростали діти Галичівки, порозліталися по світах, і великих, і малих. А батьки чекали із доріг своїх синів і дочок. Жили своїм розміреним буттям, перегортаючи листки календаря, і минали дні, місяці, роки. Старіли батьки. Старіла й Галичівка. І минулої весни остання мешканка залишила село…
А про благоустрій дбають
Слухаю розповіді про Галичівку. Усе в минулому часі. Був, була, було. Для більшості Галичівка - лише спогади. Та для декого отой навпівзагублений куточок - це така собі віддушина, у якій переплелося і минуле, і сучасне, якийсь незримий магніт, котрий тягне душу в ті місця, де живе дитинство. Дехто дав друге життя батьківським садибам. І тепер ці обійстя звуться по-модному - дачами.
На обійсті Анатолія Івановича розкошує сад, чималий.
- Свого часу посадив понад п’ятдесят фруктових дерев. Город тут обробляю, - розповідає дачник. - Земля в Галичівці дуже родюча. Є тут така місцина, котра зветься Царина. Колись там болото було. Торф’яник. Пам’ятаю, колись там торф різали та сушили. Але згодом чомусь цю справу закинули. Але ж земля лишилася родючою.
Маємо сказати, що дачники клопочуться не лише на своєму обійсті. Люди гуртуються і дбають за порядочок у селі.
Свого часу декілька років поспіль організовували суботники на кладовищі, яке заросло і деревами, і чагарниками. Столи поставили та лавки. Не один рік там лад наводили, та і зараз наводять. Бо то ж місце спочинку рідних. Там, де колись стояв повалений паркан біля кладовища, ростуть ялинки. То Мілюкові посадили. Дорослі вже ті дерева.
Зеленої пори дачники гуртуються, аби викосити, вирубати джунглі, котрі, наче напасть яка, розростаються. Минулоріч навіть грунтівку битою цеглою вимостили. Пізньої осені теж збиралися всі дружно гіллячче прибрати під лініями елетропередач. Та з різних причин зібратися галицівцям не вдалося. Та нічого. Буде весна. Закипить робота і в загубленому селі.
Історія життя Галичівки - то доля багатьох українських маленьких сіл, які колись жили, працювали, старіли і, на жаль, ішли у засвіти. Хтось раніше, хтось пізніше. Малесенький вогник напівжиття поки що пломеніє в Галичівці. І поки її дорослі діти приїжджатимуть до батьківської хати, господарюватимуть на своїх дачах, село ще трохи подихає.
Джерело: “Нові Горизонти”, Людмила Власко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Оставить комментарий
другие новости
Сільський бізнес родини Луценків: обробляють гектари городів та переро...
2025-01-23 20:18:37
Галичівка на Чернігівщині перетворилась на село спогадів
2025-01-23 19:27:19
Росія посилила авіаційні обстріли Чернігівщини – прикордонники
2025-01-23 19:03:12
Василя Примаченка, котрий жив у туалеті, рідня забрала в Німеччину
2025-01-23 17:02:54
Валерій Марченко підняв настрій усьому селищу
2025-01-23 16:44:05
26-річна менянка втратила понад 200 тисяч гривень
2025-01-23 16:16:27
Майстриня Оксана Горбач мріє створити гердан з коропським орнаментом
2025-01-23 14:26:48
У центрі Чернігова ухилянт потрапив під увагу поліції, через порушення...
2025-01-23 13:48:00
1500 гривень - ветеранам на заняття спортом
2025-01-23 13:25:02
Колишній очільник пологового будинку Чернігова Василь Гусак тепер в са...
2025-01-23 13:00:37