Їздити шкільним автобусом холодно (журналісти перевіряли)



Держава десяток років планомірно закриває малокомплектні школи. Цим самим економить мільйони. Натомість організовує підвезення учнів. Нехай роблять якісно і відповідально! Щоб діти не втрачали здоров\'я, мерзнучи в автобусах. Сів попою на сидіння — воно повинно бути тепле, з підігрівом. А якщо воно з дня у день холодне, хто знає, скільки болячок наживуть за шкільні роки майбутні мами й тата?
Ми вважаємо, якщо держава свідомо йде на соціальний конфлікт у селах, де закриваються школи, то вона повинна забезпечити якнайкращі умови підвезення. Автобус повинен бути теплим. Надворі XXI століття, і технічно зробити це нескладно. Але точно не буде передумов для майбутніх хвороб.
Хоча й існує програма «Шкільний автобус», але ДОКУМЕНТА, який би регулював технічні вимоги до цього транспорту, ДОСІ НЕМАЄ. У сусідній Росії технічні умови для шкільних автобусів були прийняті ще у 1997 році.
Чим тільки не комплектують сучасні шкільні автобуси! У найновіших є паси безпеки для дітей, гучний зв\'язок із супроводжуючим і навіть GPS-навігатор (!!!). Але обігрівачі тільки два на весь салон, що явно недостатньо.
— Діти, чи не примерзаєте ви до сидіння? — спитав у школярів, які їхали в автобусі.
— НІ! Ми тепло вдягнені, — сміються Євген Сікач, Владислав Махрін, Олександра Паньок, Анастасія Гурняк, Ярослав Гурняк, Галина Салій, Олена Самсоненко та Яна Гурняк.
— А сидіння в автобусі матерчате.
12 лютого близько другої дня від базової школи в селі Горбове Куликівського району від\'їжджає шкільний автобус. Сьогодні дітей розвозять по домівках раніше. Другий автобус зламався, і щоб відвезти дітей у Вершинову Муравійку, треба робити ще один рейс. Діти з сіл Виблі та Бакланова Муравійка повсідалися на місця. Спереду менші, позаду старші.
Перед від\'їздом водій прогріває автобус.
— У нас найбільший шкільний автобус — А-075, зібраний у місті Стрий Львівської області на базі ЗіЛа-«бичка», — розповідає директор Горбівськоі школи Сергій Петров. — На відміну від найрозповсюдженішого ПАЗика у ньому 27 сидячих місць замість 23.
— Сільський голова з Бакланової Муравійки Наталія Притиковська казала, що обігрівачі в автобусі ламаються. Як часто? — питаю.
— Було один раз, того ж дня знайшли деталі, відремонтували, і наступного дня автобус вже опалювався, — запевняє директор.
Приходить супроводжуючий — вчитель фізкультури Сергій Шемендюк. Він сідає справа від водія. Дітей у «шкільних» поїздках завжди супроводжує вчитель. За це доплачують чверть ставки.
Двері зачиняються, і автобус рушає.
У транспорті не жарко. Надворі мінус п\'ять, вікна так і не розмерзаються.
— Дизель, що ви хочете, — каже водій Володимир Станкевич. — Будь-який дизель холодніший за карбюраторний двигун. Та й автобус у нас чи не найбільший, тож обігріти такий об\'єм непросто. На автобус передбачено два обігрівачі плюс тепло від двигуна.
— У гараж із Володимиром Федоровичем приходимо на сьому ранку, — розповідає Сергій Шемендюк.
— Прогріваємо двигун, перевіряємо світло тощо. Виїжджаємо о 7.15, за 25 хвилин добираємося до Бакланової Муравійки. У прогрітий автобус забираємо дітей, їдемо на Виблі. Звідти — в школу. Потім робимо ходку на хуторець Гущин, поруч із Горбовим. О 8.25 уже стоїмо перед школою. Вранішні перевезення скінчено. Після уроків розвозимо дітей у зворотному порядку.
— Ви теж маєте права й відповідну категорію? Можете замінити водія? — питаю вчителя.
— Маю. Для цього є і стаж, і відповідні документи на мене оформлені, — підтверджує Сергій Шемендюк.
— У всіх школах зроблено так, що супроводжуючий може замінити водія?
— Ні, не в усіх.
— Що робити, коли водій захворів чи йому кудись вкрай потрібно відпроситись? По селу шукати водія автобуса?
Чоловіки лише знизують плечима.
— Для шкільного автобуса недостатньо звичайної категорії, для цього потрібен спеціальний допуск, — роз\'яснює Володимир Станкевич.
Доїжджаємо до Виблів, діти виходять, в автобусі з\'являються вільні місця.
На виїзді бачимо трактор «Джон Дір», який розчистив дорогу. Водій виходить розпитати тракториста про проїзд.
Ідемо далі. Бачу великий сільськогосподарський навіс. Посередині він проламаний.
— Упав днями, не витримав снігу, — киває водій.
— Про автобус так скажу, — продовжує він. — Двигун і коробка тут надійні, гріх скаржитися, проїздив 100 тисяч кілометрів за майже чотири роки. А от сама конструкція — незручна для ремонту. Наприклад, щоб дістатися заднього мосту, треба розібрати півавтобуса.
А-075 на 100 кілометрів споживає 19 літрів солярки. На день Станкевичу виписують 18,6 — на 94 кілометри. Взимку на підігрів виписують півтора літра солярки на годину на підігрів і додають ще 10 відсотків пального на погані дорожні умови. Автобус же, бува, їде заметами, буксує.
А перед Новим роком дороги поперемітало зовсім. Автобуси їздити не могли. Тож навчалися діти лише з Горбового.
Дівчата-старшокласниці вмикають музику на телефоні й підспівують.
— Ви завжди в автобусі співаєте чи тільки після уроків по п\'ятницях?
— Завжди! — сміються.
Ось і Бакланова Муравійка. Останні діти виходять із салону. Поїздка тривала 25 хвилин.
Геннадій Гнип, тижневик «Вісник Ч» №7 (1240)
Хочете отримувати головне у месенджер? Підписуйтесь на наш
Telegram.
Конечно програма "шкільний автобус" я думаю действует не тоьлко для закрытия школ в мало населенных селах, но через 10 лет автобус проедет около 250 тыс. км. а кузов его прийдет в негодность и будет ли ему замена...