Чим займається Антимонопольний комітет Чернігова та області?
2017-01-19 15:09:20


У багатьох жителів міста і області на слуху словосполучення «антимонопольний комітет», але далеко не кожен знає, чим він займається, хто там працює, і з якими питаннями туди можна звернутися. Сьогодні ми вирішили поспілкуватися з керівником і дізнатися докладніше про роботу Антимонопольному комітету.
Чернігівське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (АМКУ) був створений в 1994-му році, розташовується за адресою: м. Чернігів, проспект Миру 49а, 5-й поверх.
У відділенні офіційно числиться 15 співробітників, а фактично працює 10, з яких 7 жінок і 3 чоловіків.
Структура комітету наступна:
- Голова територіального відділення – нема, пішов на пенсію 2 роки тому;
- Заступник голови територіального відділення – 1;
- Головний спеціаліст з персоналу – 1;
- Відділ досліджень та розслідувань – 1 начальник відділу та 3 головних спеціаліста;
- Сектор досліджень та розслідувань недобросовісної конкуренції та антиконкурентних дій - 2;
- Сектор бухгалтерського обліку, звітності та організаційного забезпечення – 1 зав. сектору та 1 головний спеціаліст.
Графік роботи відділення - з 08:30 до 17:30, обідня перерва – 45 хвилин, з 13:00 до 13:45, вихідні – субота та неділя. Але співробітники не завжди йдуть з роботи вчасно, буває затримуються до 19:00-19:30, тому що той обсяг роботи, який виконують 10 осіб, повинні виконувати 15 осіб. Під час перерви завжди залишається хоча б одна людина.
Відділення займає 213 м2 загальної площі та 135 м2 - корисної, в ньому знаходиться кабінет керівника і 6 кабінетів співробітників. Умови для роботи – хороші, але ж не передбачена кімната відпочинку чи кімната прийняття їжі. Тому, працівники мають приносити їжу з дому або їсти в прилеглих закладах. Кабінети обладнані необхідними офісними меблями, стаціонарними телефонами, комп'ютерами, принтером, сканером, є холодильник, радіатори, електрочайники, вентилятори. У кожному кабінеті багато кімнатних рослин.


Фінансує обласне відділення Антимонопольний комітет України, який знаходиться в Києві. У минулому 2016 році на основні статті витрат Чернігівському комітету було виділено і сплачено:
- заробітна плата – 755601 грн.;
- оренда приміщення – 27614 грн.;
- оплата комунальних послуг – 41520 грн.;
- відрядження – 1480 грн.;
- експлуатаційні витрати (ліфт, охорона, прибирання, податок на землю) – 40219 грн.
Кількість звернень за 2016 рік – 148.

Керує обласним АКМУ заступник голови територіального відділення Наталя Василівна Казацька. Наталії Василівні 56 років, вона заміжня, синові Андрію 31 рік, за професією - юрист. Сама Наталія Василівна теж закінчила Харківський юридичний інститут (зараз юридична академія) і отримала спеціальність правознавця.

Трудова діяльність протягом життя пов’язана з державною службою. Після закінчення інституту Наталія працювала секретарем судових засідань. Після суду працювала юристом в Деснянському райвиконкомі, потім – в облвиконкомі, а з 1994 року, з самого початку створення АМКУ в Чернігівській області, працює в Антимонопольному комітеті на посаді заступника голови територіального відділення. Голова відділення Анатолій Вікторович Свириденко 2 роки тому пішов на пенсію.
-Розкажіть будь ласка, про головне призначення Антимонопольного комітету та ваші обов’язки.
-Антимонопольний комітет – це юридична особа, орган зі своїм Законодавством. Він був відкритий з метою захисту конкурентів, створення нормальних умов для розвитку бізнесу та підприємництва. В кожній області України були відкриті такі відділення, але ми маємо найменше відділення в Україні. Ми маємо наш офіційний сайт.
В мої обов’язки входить, як керівництво відділенням та колективом, прийом на роботу працівників, так і організація подальшої роботи: розгляд заяв громадян, прийняття рішень, збір доказів, оскарження в досудових інстанціях, представлення інтересів в судах.
- Чи можете ви назвати цифру розглянутих рішень за минулий рік, і скільки серед них позитивних?
- Так. У нас не просте Законодавство, тому перед тим, як прийняти рішення, ми докладаємо зусиль для того, щоб зібрати побільше доказів, тобто дуже прискіпливо підходимо до розгляду справи. В 2016 році нами було прийнято 24 рішення, з яких 18 рішень оскаржувалися в суді. З цих 18-ти рішень ми програли тільки 2, і ті частково. Загальна сумма сплачених коштів до державного бюджету склала 476 тисяч гривень
- Які основні напрямки справ ви розглядаєте?
- Це зловживання монопольним становищем; антиконкурентні дії органів влади місцевого самоврядування; антиконкурентні узгоджені дії, недобросовісна конкуренція. Також, якщо суб’єкти господарювання своєчасно не надають відповідь, ми можемо їх притягувати до відповідальності за неподання інформації. В своїй роботі ми керуємося трьома Законами України:
1. Закон України про Антимонопольний комітет України.
2. Закон України про захист від недобросовісної конкуренції.
3. Закон України про захист економічної конкуренції.
- Хто може подати скаргу в Антимонопольний комітет? Які документи треба для цього зібрати? Є якась форма заяви? Чи можна це зробити просто по електронній пошті? Чи є в Вас офіційні прийомні дні та часи?
- Так. Можна по електронній пошті. В відділення може особисто звернутися з заявою будь-яка людина. Але ж стосовно форми, то відповідно до пункту 18 Правил розгляду справ, заява про порушення має подаватися у письмовій формі і містити:
• найменування органу, до якого подається заява;
• найменування (для юридичних осіб) або ім'я (прізвище, власне ім'я та по батькові для фізичних осіб) сторін (заявника і відповідача), їхнє місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання (для фізичних осіб), поштова адреса, номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), адреса електронної пошти;
• ім'я контактної особи (для юридичних осіб), номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), а також, якщо така є, адресу електронної пошти;
• зміст вимог, зокрема очікувані заявником від органів Комітету рішення;
• виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги, обґрунтування того, яким чином права заявника порушуються внаслідок дій чи бездіяльності відповідача, визначених законом як порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
• інформацію стосовно звернення до будь-якого іншого органу державної влади, зокрема до суду, з питань, порушених у заяві;
• перелік документів та інших матеріалів, що додаються до заяви.
Заява підписується повноважною посадовою особою заявника - юридичної особи або його представником, заявником - фізичною особою або його представником.
До заяви додаються наявні у заявника документи та інші матеріали, що підтверджують викладені у заяві обставини.
В мене є графік прийому громадян: щопонеділка з 14.00 до 16.00 та щочетверга з 10.00 до 12.00, але я ніколи його не дотримуюся і приймаю всіх, хто звертається. Наприклад, в 2016-му році до мене звернулось близько 117 чоловік.
-Ознайомившись з інформацією на вашому сайті, можна прийти до висновку, що багато надходить скарг на сільради, та що стосується нашої області – на «Чернігівобленерго». З чим це пов'язано?
- На дії сільської ради може скаржитися як юридична особа, так і фізична. В нашому Законі про захист економічної конкуренції є стаття 15, яка передбачає перелік порушень, які може допустити сільська рада. Для того, щоб справа попала під нашу компетенцію, треба щоб дії сільської ради впливали на конкуренцію, або обмежували, чи спотворювали. Наприклад, сільради приймали рішення, згідно яких в оренду здавалася земля. Цільове призначення для цієї землі однакове – для комерційної діяльності, а вартість для різних суб’єктів – різна. Згідно Закону вона коливається від 3 до 12 відсотків. Ми вважаємо, що це неправильно. Тому ми приймали рішення і заставляли ради встановить орендну плату на однаковому рівні для всіх суб’єктів одного ринку.
- Можна стверджувати, що лідер по штрафам в Чернігівській області - монополіст «Чернігівобленерго»? Є можливість навести приклади скарг?
- Так. Наприклад, була справа № 02-05 / 05-2016 , коли на ПАТ «Чернігівобленерго» поскаржилася фірма «ЕНЕРГОТРЕЙД груп». З ними не хотіли укладати договір на постачання електроенергії. В результаті, комісія, розглянувши скаргу і ситуацію в цілому, з огляду на те, що «Чернігівобленерго» займає 100% регіонального ринку розподілу електроенергії, і це вже не перше їх порушення, наклало штраф в розмірі 34 тисячі гривень. З фірмою «ЕНЕРГОТРЕЙД груп» вони підписали договір майже відразу, як ті подали скаргу, в свою чергу «ЕНЕРГОТРЕЙД груп» просили не накладати на них штраф, але його все одно наклали.
У цьому ж році, але вже за скаргою ПАТ «Чернігівгаз» і ще кількох фірм, «Чернігівобленерго» оштрафували на 68 000 гривень.По іншій справі, на них знову наклали штраф в 68 тисяч гривень, за скаргою приватної особи. Дві людини проживали в приватному будинку, одна з яких звернулся в «Чернігівобленерго», щоб підписати договір на підключення світла, але ПАТ «Чернігівобленерго» необгрунтовано відмовила споживачу. Тому мешканець будинку звернувся до територіального відділеня АМКУ з відповідною заявою, за результатами якої прийнято рішення про накладання штрафних санкцій на ПАТ «Чернігівобленерго». Штраф на 68 тисяч гривень наклали за скаргою Сергія Берестового (ПрАТ «Насіння Чернігівщини»). Ще одна скарга від громадянки Голенко обійшлася без штрафу.
- Чому так мало скарг на транспортні та будівельні компанії, та чому відсутні скарги на рішення чернігівської міськради?
- Дійсно, таких жалоб в нас нема. Наприклад, будівельний ринок настільки конкурентний, що визначити їх монопольне становище неможливо. А без визначення монопольного становища, ми не можемо притягнути до відповідальності суб'єкта господарювання. Щодо скарг на рішення міськради, мабуть усіх влаштовують ті рішення, які вона приймає, і скарги на органи самоврядування до нас дійсно не надходять.
Щодо транспортних компаній, була тільки одна справа.Скаргу подав ПП «НАДІЯ» (Мартиненко) на ПП «КОМФОРТАВТОТРАНС» (Пєшков), вони обслуговують автобуси на Городню. Пєшков пускав свої нелегальні автобуси вперед Мартиненка. Про це і в ЗМІ писали, що Пєшков стріляв по маршрутках конкурента.
- Ваші колеги з Сумського підрозділу в кінці 2016-го коду наклали штраф у розмірі 68 тисяч гривень на одну з міських котелень за те, що споживачам в квартири надходила гаряча вода температурою нижче 50 градусів. Чи були схожі випадки в Чернігові? Наприклад, люди часто скаржаться на недостатнє тепло в квартирах, або на те, що приходить плата за обігрів під'їзду, тепло в якому дуже рідко досягає нормативів.
-До нас зверталися зі скаргою стосовно низької температури в квартирах, тобто нижче 18 градусів, 5 років тому. Тоді ми оштрафували ПАТ Облтеплокомуненерго. Зараз таких скарг не надходить. Взагалі це заяви не нашої компетенції. Ми такого роду звернення повинні пересилати до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівськой області, яке знаходиться за адресою: м. Чернігів, вул.1-го Травня, буд. 180. Питаннями встановлення регульованих цін та тарифів займаються органи самоврядування по районах та національна комісія регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) в Києві. Ми погоджуємо тільки порядок формування ціни.
-Якщо припустити ситуацію, що якийсь мешканець міста поскаржиться на високу ціну на хліб в мережі міських супермаркетів, таку скаргу розглянуть? А якщо, на мережу аптек, де наприклад, за завищеними цінами, на думку споживачів реалізують якісь ліки?
- Ми розглядаємо всі скарги, з якими до нас звертаються. Але ж, якщо це питання треба перенаправити в іншу інстанцію, то ми так і відповідаємо заявникові, посилаючись на нормативні документи. Зараз ціни на продовольчі товари не регулюються. Щоб встановити чи є порушення, ми повинні встановити монопольне становище хлібозаводу. Але ж ринок хлібу зараз дуже конкурентний, відсутні якісь бар’єри ввозу та вивозу.
Стосовно цін в аптеках бувають такі скарги. Але ліки в різні аптеки надходять від різних постачальників. Ціни диктують не аптеки, а постачальники. Аптеки тільки встановлюють свої надбавки від 5 до 25%. Взагалі в Чернігівській області ціни в аптеках не занадто відрізняються та залежать від постачальників.
- Ви працюєте тільки за скаргами, або самі теж проявляєте ініціативу, якщо бачите, будь-яке порушення, що стосується вашої сфери роботи?
- Безумовно, якщо ми бачимо порушення, то приймаємо заходи до вирішення проблеми з власної ініціативи. Наприклад, так було з вивозом твердих побутових відходів. Ми проводили перевірку в одному з районів і виявили, що норми вивезення твердих побутових відходів були встановлені на підставі нормативного документу, який вже втратив чинність. Тому, ми проїхали по всіх районах області та перевірили норми. Після чого, дали рекомендації, щоб на місцях привели норми по вивезенню та знешкодженню ТПВ відповідно діючого нормативного документу.
-Як змінилося законодавство в сфері Вашої роботи за останні 5 років, які нововведення в 2017-му році?
- Законодавство змінюється звичайно. В зв’язку з підписанням договору про асоціацію з ЄС, найбільш суттєві зміни були внесені до Положення про контроль з економічної концентрації, та підвищились бар’єри для отримання згоди органів АМКУ на концентрацію. А що стосується територіальних відділень, то 8-го вересня 2016 року АМКУ ввів нові роз'яснення і рекомендації, щодо нарахування штрафних санкцій. Наприклад, найбільш велика сума штрафу для територіальних відділень була встановлена в розмірі 68 000 гривень, але ж в Законі про захист економічної конкуренції не вказано, як формується ця сума, не було прописано які можна враховувати пом’якшувальні обставини чи обтяжуючі і таке інше. Тому, ми сподіваємося, що в цьому році дуже скоро будуть затверджені роз'яснення стосовно нарахування штрафів.
Ознайомившись на сайті з інформацією про Антимонопольні відділення в обласних центрах, створюється враження, що в цілому на утримання таких центрів витрачається більше, ніж вони приносять прибутку, точніше, штрафів в казну держави. Наприклад, по Вінниці тільки на марки, олівці і папір йде 60 тисяч гривень. Однак, АКМУ в Чернігівській області витратив за 2016 рік на канцелярські товари всього 2391 гривню, а в державний бюджет перерахував близько 476 000 гривень. Економічний ефект припинених порушень склав 47 млн. гривень.
- Чи відстежуєте ви рішення судів, які ведуться по розглянутим комітетом справах в Чернігівській області? Куди йдуть суми штрафів?
- Звичайно, ми не тільки слідкуємо за рішенням судів, а і самі приймаємо участь. Всі наші справи ми повинні довести до кінця, та зробити для себе аналіз, чому суд виніс таке чи інше рішення, щоб в подальшому не робити помилок.
Штрафи йдуть на рахунок державного бюджету. Крім цього, якщо сума штрафу не сплачується протягом 2-х місяців, то нараховується пеня. За 2016 рік до держбюджету нами було перераховано приблизно 460 тисяч гривень. Як далі ці суми витрачаються і на що, ми не знаємо.
-Які самі незвичайні скарги були за час вашої роботи?
- Їх було багато, але не можна не згадати пана Проскурова, який зазвичай формував свої заяви неналежним станом: ділив листи формату А-4 на декілька прямокутників і копіював туди все, що йому заманеться. Шрифт був дуже маленький, прочитати можна було тільки з лупою. Наприклад, одна з його заяв починалась: «бандитто-киловатто-облэнерго». Але ж ми не могли йому відмовляти, і повинні були не тільки читати, але ж і давати рекомендації та пояснювання.
![]()

- Кількість звернень і рішень про накладення штрафів впливає на премії або зарплату співробітникам? У чому полягають заохочення за добре виконану роботу, і що означає поняття в Вашому відділенні - «успішний рік»?
- В цьому році кожний з нас протягом 4-х місяців брав відпустку за свій рахунок на 5 днів, щоб виплатити робітникам відпускні та премії. Премія була перед закінченням року в останні три місяці. Для нарахування премії кожний начальник сектору сам оцінює роботу своїх підлеглих та готує мені подання на мій розгляд. Оскільки нам фінансують певну суму на виділення премій, то ми повинні правильно розподілити та вкластися в цю суму. Моя премія погоджується АМКУ в Києві, а премії співробітникам погоджуються мною. Розмір моєї премії не може перевищувати розмір премій моїх співробітників. Як правило, це від 30 до 50% від посадового окладу.
Успішним рік для відділення вважається, якщо ми дослідили певну кількість ринків, та добилися, наприклад, зняття перешкод доступу на них; це також мінімум програних справ (2 за минулий рік). 2016 рік для такого маленького колективу, з 10-ти чоловік, можна назвати успішним. Бо кожний працівник працює в нас на всі 100%. Також, рік приніс моральне задоволення, тому що завжди приємно, коли люди залишаються задоволеними, з позитивно вирішеними питаннями.
Але ж, якщо б в комітеті працювало більше людей, ми б могли розглянути та винести рішення або рекомендації по справах більшій кількості заявників.
Gorod.cn.ua
Чернігівське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (АМКУ) був створений в 1994-му році, розташовується за адресою: м. Чернігів, проспект Миру 49а, 5-й поверх.
У відділенні офіційно числиться 15 співробітників, а фактично працює 10, з яких 7 жінок і 3 чоловіків.
Структура комітету наступна:
- Голова територіального відділення – нема, пішов на пенсію 2 роки тому;
- Заступник голови територіального відділення – 1;
- Головний спеціаліст з персоналу – 1;
- Відділ досліджень та розслідувань – 1 начальник відділу та 3 головних спеціаліста;
- Сектор досліджень та розслідувань недобросовісної конкуренції та антиконкурентних дій - 2;
- Сектор бухгалтерського обліку, звітності та організаційного забезпечення – 1 зав. сектору та 1 головний спеціаліст.
Графік роботи відділення - з 08:30 до 17:30, обідня перерва – 45 хвилин, з 13:00 до 13:45, вихідні – субота та неділя. Але співробітники не завжди йдуть з роботи вчасно, буває затримуються до 19:00-19:30, тому що той обсяг роботи, який виконують 10 осіб, повинні виконувати 15 осіб. Під час перерви завжди залишається хоча б одна людина.
Відділення займає 213 м2 загальної площі та 135 м2 - корисної, в ньому знаходиться кабінет керівника і 6 кабінетів співробітників. Умови для роботи – хороші, але ж не передбачена кімната відпочинку чи кімната прийняття їжі. Тому, працівники мають приносити їжу з дому або їсти в прилеглих закладах. Кабінети обладнані необхідними офісними меблями, стаціонарними телефонами, комп'ютерами, принтером, сканером, є холодильник, радіатори, електрочайники, вентилятори. У кожному кабінеті багато кімнатних рослин.


Фінансує обласне відділення Антимонопольний комітет України, який знаходиться в Києві. У минулому 2016 році на основні статті витрат Чернігівському комітету було виділено і сплачено:
- заробітна плата – 755601 грн.;
- оренда приміщення – 27614 грн.;
- оплата комунальних послуг – 41520 грн.;
- відрядження – 1480 грн.;
- експлуатаційні витрати (ліфт, охорона, прибирання, податок на землю) – 40219 грн.
Кількість звернень за 2016 рік – 148.

Керує обласним АКМУ заступник голови територіального відділення Наталя Василівна Казацька. Наталії Василівні 56 років, вона заміжня, синові Андрію 31 рік, за професією - юрист. Сама Наталія Василівна теж закінчила Харківський юридичний інститут (зараз юридична академія) і отримала спеціальність правознавця.

Трудова діяльність протягом життя пов’язана з державною службою. Після закінчення інституту Наталія працювала секретарем судових засідань. Після суду працювала юристом в Деснянському райвиконкомі, потім – в облвиконкомі, а з 1994 року, з самого початку створення АМКУ в Чернігівській області, працює в Антимонопольному комітеті на посаді заступника голови територіального відділення. Голова відділення Анатолій Вікторович Свириденко 2 роки тому пішов на пенсію.
-Розкажіть будь ласка, про головне призначення Антимонопольного комітету та ваші обов’язки.
-Антимонопольний комітет – це юридична особа, орган зі своїм Законодавством. Він був відкритий з метою захисту конкурентів, створення нормальних умов для розвитку бізнесу та підприємництва. В кожній області України були відкриті такі відділення, але ми маємо найменше відділення в Україні. Ми маємо наш офіційний сайт.
В мої обов’язки входить, як керівництво відділенням та колективом, прийом на роботу працівників, так і організація подальшої роботи: розгляд заяв громадян, прийняття рішень, збір доказів, оскарження в досудових інстанціях, представлення інтересів в судах.
- Чи можете ви назвати цифру розглянутих рішень за минулий рік, і скільки серед них позитивних?
- Так. У нас не просте Законодавство, тому перед тим, як прийняти рішення, ми докладаємо зусиль для того, щоб зібрати побільше доказів, тобто дуже прискіпливо підходимо до розгляду справи. В 2016 році нами було прийнято 24 рішення, з яких 18 рішень оскаржувалися в суді. З цих 18-ти рішень ми програли тільки 2, і ті частково. Загальна сумма сплачених коштів до державного бюджету склала 476 тисяч гривень
- Які основні напрямки справ ви розглядаєте?
- Це зловживання монопольним становищем; антиконкурентні дії органів влади місцевого самоврядування; антиконкурентні узгоджені дії, недобросовісна конкуренція. Також, якщо суб’єкти господарювання своєчасно не надають відповідь, ми можемо їх притягувати до відповідальності за неподання інформації. В своїй роботі ми керуємося трьома Законами України:
1. Закон України про Антимонопольний комітет України.
2. Закон України про захист від недобросовісної конкуренції.
3. Закон України про захист економічної конкуренції.
- Хто може подати скаргу в Антимонопольний комітет? Які документи треба для цього зібрати? Є якась форма заяви? Чи можна це зробити просто по електронній пошті? Чи є в Вас офіційні прийомні дні та часи?
- Так. Можна по електронній пошті. В відділення може особисто звернутися з заявою будь-яка людина. Але ж стосовно форми, то відповідно до пункту 18 Правил розгляду справ, заява про порушення має подаватися у письмовій формі і містити:
• найменування органу, до якого подається заява;
• найменування (для юридичних осіб) або ім'я (прізвище, власне ім'я та по батькові для фізичних осіб) сторін (заявника і відповідача), їхнє місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання (для фізичних осіб), поштова адреса, номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), адреса електронної пошти;
• ім'я контактної особи (для юридичних осіб), номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), а також, якщо така є, адресу електронної пошти;
• зміст вимог, зокрема очікувані заявником від органів Комітету рішення;
• виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги, обґрунтування того, яким чином права заявника порушуються внаслідок дій чи бездіяльності відповідача, визначених законом як порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
• інформацію стосовно звернення до будь-якого іншого органу державної влади, зокрема до суду, з питань, порушених у заяві;
• перелік документів та інших матеріалів, що додаються до заяви.
Заява підписується повноважною посадовою особою заявника - юридичної особи або його представником, заявником - фізичною особою або його представником.
До заяви додаються наявні у заявника документи та інші матеріали, що підтверджують викладені у заяві обставини.
В мене є графік прийому громадян: щопонеділка з 14.00 до 16.00 та щочетверга з 10.00 до 12.00, але я ніколи його не дотримуюся і приймаю всіх, хто звертається. Наприклад, в 2016-му році до мене звернулось близько 117 чоловік.
-Ознайомившись з інформацією на вашому сайті, можна прийти до висновку, що багато надходить скарг на сільради, та що стосується нашої області – на «Чернігівобленерго». З чим це пов'язано?
- На дії сільської ради може скаржитися як юридична особа, так і фізична. В нашому Законі про захист економічної конкуренції є стаття 15, яка передбачає перелік порушень, які може допустити сільська рада. Для того, щоб справа попала під нашу компетенцію, треба щоб дії сільської ради впливали на конкуренцію, або обмежували, чи спотворювали. Наприклад, сільради приймали рішення, згідно яких в оренду здавалася земля. Цільове призначення для цієї землі однакове – для комерційної діяльності, а вартість для різних суб’єктів – різна. Згідно Закону вона коливається від 3 до 12 відсотків. Ми вважаємо, що це неправильно. Тому ми приймали рішення і заставляли ради встановить орендну плату на однаковому рівні для всіх суб’єктів одного ринку.
- Можна стверджувати, що лідер по штрафам в Чернігівській області - монополіст «Чернігівобленерго»? Є можливість навести приклади скарг?
- Так. Наприклад, була справа № 02-05 / 05-2016 , коли на ПАТ «Чернігівобленерго» поскаржилася фірма «ЕНЕРГОТРЕЙД груп». З ними не хотіли укладати договір на постачання електроенергії. В результаті, комісія, розглянувши скаргу і ситуацію в цілому, з огляду на те, що «Чернігівобленерго» займає 100% регіонального ринку розподілу електроенергії, і це вже не перше їх порушення, наклало штраф в розмірі 34 тисячі гривень. З фірмою «ЕНЕРГОТРЕЙД груп» вони підписали договір майже відразу, як ті подали скаргу, в свою чергу «ЕНЕРГОТРЕЙД груп» просили не накладати на них штраф, але його все одно наклали.
У цьому ж році, але вже за скаргою ПАТ «Чернігівгаз» і ще кількох фірм, «Чернігівобленерго» оштрафували на 68 000 гривень.По іншій справі, на них знову наклали штраф в 68 тисяч гривень, за скаргою приватної особи. Дві людини проживали в приватному будинку, одна з яких звернулся в «Чернігівобленерго», щоб підписати договір на підключення світла, але ПАТ «Чернігівобленерго» необгрунтовано відмовила споживачу. Тому мешканець будинку звернувся до територіального відділеня АМКУ з відповідною заявою, за результатами якої прийнято рішення про накладання штрафних санкцій на ПАТ «Чернігівобленерго». Штраф на 68 тисяч гривень наклали за скаргою Сергія Берестового (ПрАТ «Насіння Чернігівщини»). Ще одна скарга від громадянки Голенко обійшлася без штрафу.
- Чому так мало скарг на транспортні та будівельні компанії, та чому відсутні скарги на рішення чернігівської міськради?
- Дійсно, таких жалоб в нас нема. Наприклад, будівельний ринок настільки конкурентний, що визначити їх монопольне становище неможливо. А без визначення монопольного становища, ми не можемо притягнути до відповідальності суб'єкта господарювання. Щодо скарг на рішення міськради, мабуть усіх влаштовують ті рішення, які вона приймає, і скарги на органи самоврядування до нас дійсно не надходять.
Щодо транспортних компаній, була тільки одна справа.Скаргу подав ПП «НАДІЯ» (Мартиненко) на ПП «КОМФОРТАВТОТРАНС» (Пєшков), вони обслуговують автобуси на Городню. Пєшков пускав свої нелегальні автобуси вперед Мартиненка. Про це і в ЗМІ писали, що Пєшков стріляв по маршрутках конкурента.
- Ваші колеги з Сумського підрозділу в кінці 2016-го коду наклали штраф у розмірі 68 тисяч гривень на одну з міських котелень за те, що споживачам в квартири надходила гаряча вода температурою нижче 50 градусів. Чи були схожі випадки в Чернігові? Наприклад, люди часто скаржаться на недостатнє тепло в квартирах, або на те, що приходить плата за обігрів під'їзду, тепло в якому дуже рідко досягає нормативів.
-До нас зверталися зі скаргою стосовно низької температури в квартирах, тобто нижче 18 градусів, 5 років тому. Тоді ми оштрафували ПАТ Облтеплокомуненерго. Зараз таких скарг не надходить. Взагалі це заяви не нашої компетенції. Ми такого роду звернення повинні пересилати до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівськой області, яке знаходиться за адресою: м. Чернігів, вул.1-го Травня, буд. 180. Питаннями встановлення регульованих цін та тарифів займаються органи самоврядування по районах та національна комісія регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) в Києві. Ми погоджуємо тільки порядок формування ціни.
-Якщо припустити ситуацію, що якийсь мешканець міста поскаржиться на високу ціну на хліб в мережі міських супермаркетів, таку скаргу розглянуть? А якщо, на мережу аптек, де наприклад, за завищеними цінами, на думку споживачів реалізують якісь ліки?
- Ми розглядаємо всі скарги, з якими до нас звертаються. Але ж, якщо це питання треба перенаправити в іншу інстанцію, то ми так і відповідаємо заявникові, посилаючись на нормативні документи. Зараз ціни на продовольчі товари не регулюються. Щоб встановити чи є порушення, ми повинні встановити монопольне становище хлібозаводу. Але ж ринок хлібу зараз дуже конкурентний, відсутні якісь бар’єри ввозу та вивозу.
Стосовно цін в аптеках бувають такі скарги. Але ліки в різні аптеки надходять від різних постачальників. Ціни диктують не аптеки, а постачальники. Аптеки тільки встановлюють свої надбавки від 5 до 25%. Взагалі в Чернігівській області ціни в аптеках не занадто відрізняються та залежать від постачальників.
- Ви працюєте тільки за скаргами, або самі теж проявляєте ініціативу, якщо бачите, будь-яке порушення, що стосується вашої сфери роботи?
- Безумовно, якщо ми бачимо порушення, то приймаємо заходи до вирішення проблеми з власної ініціативи. Наприклад, так було з вивозом твердих побутових відходів. Ми проводили перевірку в одному з районів і виявили, що норми вивезення твердих побутових відходів були встановлені на підставі нормативного документу, який вже втратив чинність. Тому, ми проїхали по всіх районах області та перевірили норми. Після чого, дали рекомендації, щоб на місцях привели норми по вивезенню та знешкодженню ТПВ відповідно діючого нормативного документу.
-Як змінилося законодавство в сфері Вашої роботи за останні 5 років, які нововведення в 2017-му році?
- Законодавство змінюється звичайно. В зв’язку з підписанням договору про асоціацію з ЄС, найбільш суттєві зміни були внесені до Положення про контроль з економічної концентрації, та підвищились бар’єри для отримання згоди органів АМКУ на концентрацію. А що стосується територіальних відділень, то 8-го вересня 2016 року АМКУ ввів нові роз'яснення і рекомендації, щодо нарахування штрафних санкцій. Наприклад, найбільш велика сума штрафу для територіальних відділень була встановлена в розмірі 68 000 гривень, але ж в Законі про захист економічної конкуренції не вказано, як формується ця сума, не було прописано які можна враховувати пом’якшувальні обставини чи обтяжуючі і таке інше. Тому, ми сподіваємося, що в цьому році дуже скоро будуть затверджені роз'яснення стосовно нарахування штрафів.
Ознайомившись на сайті з інформацією про Антимонопольні відділення в обласних центрах, створюється враження, що в цілому на утримання таких центрів витрачається більше, ніж вони приносять прибутку, точніше, штрафів в казну держави. Наприклад, по Вінниці тільки на марки, олівці і папір йде 60 тисяч гривень. Однак, АКМУ в Чернігівській області витратив за 2016 рік на канцелярські товари всього 2391 гривню, а в державний бюджет перерахував близько 476 000 гривень. Економічний ефект припинених порушень склав 47 млн. гривень.
- Чи відстежуєте ви рішення судів, які ведуться по розглянутим комітетом справах в Чернігівській області? Куди йдуть суми штрафів?
- Звичайно, ми не тільки слідкуємо за рішенням судів, а і самі приймаємо участь. Всі наші справи ми повинні довести до кінця, та зробити для себе аналіз, чому суд виніс таке чи інше рішення, щоб в подальшому не робити помилок.
Штрафи йдуть на рахунок державного бюджету. Крім цього, якщо сума штрафу не сплачується протягом 2-х місяців, то нараховується пеня. За 2016 рік до держбюджету нами було перераховано приблизно 460 тисяч гривень. Як далі ці суми витрачаються і на що, ми не знаємо.
-Які самі незвичайні скарги були за час вашої роботи?
- Їх було багато, але не можна не згадати пана Проскурова, який зазвичай формував свої заяви неналежним станом: ділив листи формату А-4 на декілька прямокутників і копіював туди все, що йому заманеться. Шрифт був дуже маленький, прочитати можна було тільки з лупою. Наприклад, одна з його заяв починалась: «бандитто-киловатто-облэнерго». Але ж ми не могли йому відмовляти, і повинні були не тільки читати, але ж і давати рекомендації та пояснювання.

- Кількість звернень і рішень про накладення штрафів впливає на премії або зарплату співробітникам? У чому полягають заохочення за добре виконану роботу, і що означає поняття в Вашому відділенні - «успішний рік»?
- В цьому році кожний з нас протягом 4-х місяців брав відпустку за свій рахунок на 5 днів, щоб виплатити робітникам відпускні та премії. Премія була перед закінченням року в останні три місяці. Для нарахування премії кожний начальник сектору сам оцінює роботу своїх підлеглих та готує мені подання на мій розгляд. Оскільки нам фінансують певну суму на виділення премій, то ми повинні правильно розподілити та вкластися в цю суму. Моя премія погоджується АМКУ в Києві, а премії співробітникам погоджуються мною. Розмір моєї премії не може перевищувати розмір премій моїх співробітників. Як правило, це від 30 до 50% від посадового окладу.
Успішним рік для відділення вважається, якщо ми дослідили певну кількість ринків, та добилися, наприклад, зняття перешкод доступу на них; це також мінімум програних справ (2 за минулий рік). 2016 рік для такого маленького колективу, з 10-ти чоловік, можна назвати успішним. Бо кожний працівник працює в нас на всі 100%. Також, рік приніс моральне задоволення, тому що завжди приємно, коли люди залишаються задоволеними, з позитивно вирішеними питаннями.
Але ж, якщо б в комітеті працювало більше людей, ми б могли розглянути та винести рішення або рекомендації по справах більшій кількості заявників.
Gorod.cn.ua
Хочете отримувати головне у месенджер? Підписуйтесь на наш
Telegram.
Залишити коментар
інші новини
На Чернігівщині попрощались з шістьма захисниками
2025-07-16 10:05:42
У Чернігові підпалили бар-ресторан «Ля Опера»
2025-07-15 13:48:52
Чернігівська броварня, яка є частиною пивоварної компанії ABINBEV EFES...
2025-07-15 13:33:37
У Ніжині активно розвивають художню та естетичну гімнастику
2025-07-14 16:54:25
З початку року на водних об’єктах Чернігівської області вже загинули 2...
2025-07-14 15:47:52
На фронті загинув журналіст із Чернігова
2025-07-14 14:48:14
Як вберегти улюбленця від спеки. Поради від ветеренара
2025-07-14 14:42:59
Не купуйте цю сіль, від неї псується консервація
2025-07-14 13:30:36
На Чернігівщині лисиця покусала козеня і заразила сказом
2025-07-14 12:51:43
До Прилук повернувся військовий Олексій Кузьменко
2025-07-14 12:35:19
Але ж ринок хлібу зараз дуже конкурентний
«бандитто-киловатто-облэнерго». Але ж ми не могли йому відмовляти
Але ліки в різні аптеки надходять від різних постачальників. Ціни диктують не аптеки, а постачальники. Аптеки тільки встановлюють свої надбавки від 5 до 25%.
зі скаргою стосовно низької температури в квартирах.. Взагалі це заяви не нашої компетенції.
створюється враження, що в цілому на утримання таких центрів витрачається більше, ніж вони приносять прибутку Як далі ці суми витрачаються і на що, ми не знаємо.
кожний з нас протягом 4-х місяців брав відпустку за свій рахунок на 5 днів, щоб виплатити робітникам відпускні та премії.
фасепалм..