Психологиня Тетяна Грищенко розповіла, як без стресу увійти у робочий ритм нового навчального року
2025-08-20 15:19:08



Літні канікули закінчуються: на горизонті - новий навчальний рік. Для когось це радість зустрічі з друзями, а для когось - стрес від невідомості. Як допомогти першокласнику та п’ятикласнику адаптуватися без зайвого стресу? Що робити, якщо дитина не хоче йти до школи? І як зробити так, щоб школа стала місцем радості, а не тривоги. Про це та про інші виклики шкільного життя - у розмові з Тетяною Грищенко, психологом Ічнянської гімназії імені Васильченка Ічнянської міської ради.
- Тетяно Анатоліївно, найголовніше питання, що хвилює батьків напередодні нового навчального року, особливо батьків першокласників: як підготувати дитину до школи, щоб мінімізувати стрес?
- Так, стрес так чи інакше буде, адже школа для дитини - це абсолютно нове середовище. І, звичайно, що ідеальної формули попередження стресу не існує. Але його можна мінімізувати. Найважливіше - спілкування батьків з дітьми. Розмовляйте зі своїми дітьми. Ми розуміємо, що в наш час батьки багато працюють, але потрібно знаходити час для дитини. Підтримуйте її інтерес до навчання, розмовляйте про майбутнє навчання, школу, нових друзів, вчительку. Пояснюйте, що школа - це не страшно, а цікаво. Ніколи не слід порівнювати своїх дітей з кимось, не можна говорити, що, наприклад, Марійка або Василько краще пише, читає, малює, ніж ти.
Коли дитина піде до школи, виділяйте час, щоб запитати, як пройшов її день, що нового вона дізналася, чи знайшла нових друзів. Радійте її успіхам, якими б незначними вони не були. Просто будьте поруч і підтримуйте у прагненні до навчання. Жодна методика не замінить вашої підтримки та спілкування.
- Чи складно проходить адаптація у першокласників? Які діти швидше звикають до нових умов?
- Насправді, відсоток дітей, які важко адаптуються до школи, взагалі дуже малий. Просто у декого з дітей може бути підвищений рівень тривожності. Убільшості випадків адаптація триває до пів року, а після зимових
канікул першачкам уже стає значно легше.
Дітям, які відвідували дитячий садок, зазвичай легше адаптуватися до школи. Вони вже звикли до режиму, життя в колективі, занять. Це, безумовно, сприяє швидшій адаптації. Важливо пам’ятати, що батьки завжди мають бути поряд, підтримувати дитину та цікавитися її шкільним життям.
- А як щодо дрібної моторики? Багато батьків першачків хвилюються, що дітям буде важко писати та малювати.
- Це не є великою проблемою. У садочках зараз проводять багато занять для підготовки до школи, де вчать читати, писати, рахувати. Тому діти переважно приходять підготовленими. До того ж у першому класі навчання часто поєднується з грою, а уроки — коротші.
- У першому класі оцінок не ставлять. Але потім починається оцінювання. Чи не викликає це у дітей депресивних станів?
- Ні, не викликає. У першому класі замість оцінок вчителі використовують інші методи мотивації: наліпки, похвалу, малюнки. Діти розуміють, що їхні успіхи помічають. Бальна система оцінювання починається лише з п’ятого класу.
- А як проходить перехід з молодшої школи до старшої, коли з’являється багато вчителів?
- Цей процес у нас відпрацьований роками. Адаптація проходить дуже плавно. Діти залишаються у своїй школі, у звичних умовах, просто можуть змінити поверх. Крім того, вони можуть звертатися по допомогу до свого
клас ного керівника чи навіть до класовода, у якого навчалися протягом перших років. Якщо виникають проблеми, проводяться індивідуальні або групові заняття.
- З якими питаннями до Вас найчастіше звертаються вчителі та батьки?
- Вчителі найчастіше звертаються з питань поведінки учнів або їхньої адаптації, особливо якщо це нова дитина в класі. Батьки зазвичай зі своїми питаннями звертаються до класних керівників, а потім вже опосередковано - до психолога. Це найчастіше якісь конфліктні ситуації у дитини з однокласниками або вчителями. А діти люблять просто зайти поспілкуватися, поговорити про осо бисті питання. На жаль, зараз дітям не вистачає живого спілкування.
- У дитини не складаються стосунки з однокласниками. Як це не пропустити, на що треба звернути увагу батькам?
- Якщо у дитини виникають проблеми в колективі, це відразу стає помітно. Вона може стати замкнутою, відмовлятися йти до школи, втратити інтерес до навчання. Якщо батьки помітили такі зміни, варто звернутися до класного керівника або психолога. Ми будемо з’ясовувати причину та проводити роботу з усім класом, щоб вирішити конфлікт.
- Зараз багато говорять про гіперактивних дітей, які нібито порушують дисципліну і не можуть адаптуватися до шкільних занять. Це справді велика проблема сучасної школи?
- Я не можу сказати, що це дуже велика проблема. Гіперактивні діти були завжди, їхня кількість не збільшилася кардинально. Якщо гіперактивність перевищує норму, це може бути проявом неадекватної поведінки, але таких випадків у нашій школі майже немає. Вчителі можуть скаржитися, що дитина дуже рухлива, але це не означає, що її неможливо адаптувати до школи, навчити навчатися. Здебільшого діти - живі та енергійні. Вони реагують на світ по-іншому, ніж ми, і це нормально.
- Як Ви, як психолог, ставитеся до нових освітніх реформ, які запроваджує Міністерство освіти України?
- Ми, працівники освіти, звикли до змін і підлаштовує- мося під них. Це наша робота. Я ставлюся до усіх останніх новацій Міносвіти спокійно. Звісно, є моменти, які, можливо, хотілося б змінити. Але в цілому ми працюємо з тим, що маємо.
- А якщо дитина знаходить помилки в підручниках?
- Це питання більше до вчителів. Я не вчитель, тому не можу шукати помилки в підручниках. Якщо дитина звернеться з таким питанням, я порекомендую їй обговорити це з учителем. А він уже пояснить, що це може бути друкарська помилка. На жаль, таке трапляється, але це не проблема психологічного характеру, а недостатнє відповідальне відношення до своєї роботи авторів та рецензентів підручників.
- Що краще, на Вашу думку: шкільна форма чи вільний стиль одягу?
- У нашій школі немає обов’язкової форми, але ми дотримуємося ділового стилю. Діти зараз хочуть виражати свою індивідуальність, і це нормально. Навіть раніше, коли була форма, діти все одно знаходили спосіб, як її змінити, додавши, наприклад, яскраву квітку або хустку. Важливо, щоб діти відчували себе комфортно, але при цьому дотримувалися певних рамок.
- А як щодо татуювань і пірсингу? Чому, на Ваш погляд, молодь так прагне цього?
- Це прояви самовираження, бажання виділитися. Це було завжди, хоча зараз, можливо, це стало більш поширеним. Татуювання, як правило, роблять уже після закінчення школи. Але навіть якщо батьки дозволяють це до 18 років, це їхня відповідальність. Моя роль - зрозуміти дитину, її бажання і підтримати її прагнення, звісно, у межах розумного.
- І ще дуже важливе для Чернігівщини загалом і Ічнянщини зокрема питання: як батькам заспокоїти дітей під час повітряних тривог. Як Ви, як психолог, працюєте з цим?
- Страх - це нормальна реакція на небезпеку. У нашій гімназії є відпрацьований алгоритм дій. Коли лунає тривога, діти спокійно спускаються в укриття. У них із собою завжди є рюкзак із необхідними речами. Там вони продовжують заняття або відпочивають. Паніки немає, бо діти знають, що робити, і поруч завжди є вчитель.
Нам усім доводиться адаптуватися до цих реалій. Батькам важливо підтримувати своїх дітей, не показувати власний страх і пояснювати, що вони в безпеці. Це допоможе дитині почуватися впевненіше у наш непростий час.
- В умовах війни постійно обговорюється питання, яка форма навчання краща - офлайн чи дистанційна. Що Ви думаєте з цього приводу?
- Якщо в школі є безпечне укриття, я безумовно підтримую очне навчання. Для дітей дуже важливо спілкуватися з однолітками та бачити вчителя. Звісно, у нас налагоджена система онлайн-навчання, во на добре працювала, але живий контакт ніщо не замінить.
- На Вашу думку, чому зараз так багато випускників обирають факультет психології? Наскільки ця професія затребувана у сучасному світі?
- Психологія сьогодні виходить на перше місце серед усіх спеціальностей. Психологи потрібні не тільки в школах, а й у садочках, на підприємствах. Особливо затребувані зараз військові психологи. Робота психолога з військовими зосереджена на наданні психологічної підтримки, допомозі у подоланні травм та стресів, пов’язаних з військовою службою, а також на підтримці військовослужбовців, їхніх родин та ветеранів.
- Які складнощі та переваги у вашій роботі?
- Професія психолога вимагає від людини емпатії, толерантності, витримки та, звісно, постійного навчання. Складнощі нашої професії в тому, що потрібно постійно віддавати свій ресурс, пра
цюючи з людьми. Але переваги величезні - це можливість допомагати дітям, спілкуватися з ними та бачити, як вони розвиваються. Я прийшла працювати в школу після четвертого курсу університету, працюю психологом вже двадцять років і жодного разу не пошкодувала про свій вибір.
- Як часто до Вас звертаються діти?
- Мої двері завжди відкриті. Діти часто приходять просто поспілкуватися, особливо ті діти, яким не вистачає спілкування з батьками. У нас дуже гарний затишний кабінет. У нас є пісочна терапія та сухий басейн - це два різні, але взаємодопов- нювальні методи розвитку й корекції, які часто застосовують у роботі з дітьми молодшого віку.
Пісочна терапія базується на створенні композицій та мініатюрних фігурок з піску, що дозволяє дітям виражати емоції та розвивати творчість. Сухий басейн, наповнений кульками, надає можливість для сенсорної
стимуляци, релаксації та розвитку рухових навичок. На перервах учні молодших класів дуже люблять занурюватися у сухий басейн, щоб розслабитися, заспокоїтися, покращити настрій. До речі, сухий басейн гарно підходить для релаксації гіперактивним дітям та дітям з підвищеним рівнем тривожності. Зі старшокласниками проводжу й індивідуальні, і групові заняття.
- А Ви завжди знаходите спільну мову з дитиною? Вона з Вами розкривається і розповідає про свої проблеми та бажання?
- Тут головне - це довіра. Якщо дитина не хоче говорити, я ніколи не буду її змушувати. Я просто дам їй час і спробую поговорити пізніше.
- Булінг - це, на жаль, поширена проблема сучасної школи. Як її вирішуєте у своєму закладі?
- На мою думку, у нашій гімназії булінгу немає. Так, є окремі проблеми, є поодинокі конфлікти між дітьми. Таке проходить кожне покоління. Буває, що дитину ображають, обзивають: наприклад, однокласникам не подобається зовнішність дитини чи її поведінка. Але це конфлікти, які одноразово виникають і вирішуються класним керівником, психологом, адміністрацією закладу. У нас такого немає, щоб було постійне цькування однієї дитини іншими. А булінг саме й відрізняється від одиничних конфліктів систематичністю та дисбалансом сил. Конфлікт - це короткочасна суперечка між рівними сторонами, тоді як булінг - це систематичне, повторюване цькування однієї дитини іншими, часто з метою приниження та встановлення домінування.
У нас є спеціальна комісія, яка розглядає звернення батьків та дітей. Ми проводимо роз ’яснювальну та профілактичну роботу. У вересні обов’язково організовуємо Тиждень протидії булінгу. Ми говоримо про те, як відрізнити булінг від звичайного конфлікту, а також розглядаємо шляхи його вирішення (уникнення).
- Чи допомагають сучасні технології, зокрема смартфони, у навчанні?
- Безумовно. Інтернет - це цілий світ знань. Але в нашій гімназії є чітке правило: корис туватися телефонами можна тільки на перервах. Під час уроків, якщо це не потрібно для виконання завдання, вони повинні бути заховані. Я вважаю, що батькам варто обмежувати використання гаджетів удома, аби діти менше грали в ігри та більше уваги приділяли навчанню, фізичній активності й живому спілкуванню з друзями.
- І наостанок, Ваше побажання для дітей та батьків напередодні нового навчального року?
- Батькам я бажаю любові до своїх дітей, а дітям - успіхів у новому навчальному році. Головне, щоб діти йшли до школи з гарним настроєм, бажанням вчитися й пізнавати щось нове. А ми, вчителі та психологи, будемо їх у цьому підтримувати.
Джерело: "Трудова слава", спілкувалась Олена БЕРЕЗКІНА
Хочете отримувати головне у месенджер? Підписуйтесь на наш
Telegram.
Залишити коментар
інші новини
Психологиня Тетяна Грищенко розповіла, як без стресу увійти у робочий ...
2025-08-20 15:19:08
73-річна Любов Ткач з сином переїхала до модульного містечка у Черніго...
2025-08-20 14:46:49
Землю, яку забрали у фермера, обробляє господарство чиновника громади
2025-08-20 13:02:32
Як чернігівець з арабською дівчинкою подружився
2025-08-20 12:02:20
Марина Каранда розповіла про діяльність молодіжного аматорського театр...
2025-08-20 11:22:08
Внаслідок атаки БпЛА по Ніжину загинув місцевий волонтер Євген Гомоляк...
2025-08-20 11:04:10
Із закордонного відрядження не повернувся головний спеціаліст відділу ...
2025-08-20 10:45:42
Уродженець Чернігівщини Руслан Серга загинув разом зі своєю родиною вн...
2025-08-19 18:50:16
Після прильоту шахеда жителі десятиповерхівки у Чернігові досі відновл...
2025-08-19 18:41:10
34-річна чернігівка Людмила Смаль потребує нашої допомоги
2025-08-19 18:15:01