Сценарист Анатолій Карлюга: Поки безголосий Поплавський на фоні напівголих своїх випускниць буде у нас в телевізорі - до тих пір і ставлення до нас буде відповідним
2013-04-05 10:48:41



Анатолій Карлюга і Наталя Марченко
Власник оселі іронізує. Квартира площею чи не більш сотні квадратів, сучасно обставлена, зовсім не схожа на типове чернігівське житло. Модні меблі, у вітальні величезний телевізор, а на стіні - фото Демі Мур роботи Ані Лейбовіц. У кутку кімнати - немаленьке декоративне деревце. На кухонному столі - ноутбук. Схоже, кухня одночасно є і робочим кабінетом.
"Колись до мене знімальна група приїжджала, робили передачу про те, як бідно живуть українські сценаристи. Так оператор поглянув на квартиру і сказав: "Так а що ж ми тут знімати будемо?"
Гостинний господар квартири - людина у Чернігові досить відома. Його звати Анатолій Карлюга, і славу йому принесла робота одним із сценаристів у популярному серіалі "Не родися вродливою". Після того, як серіал прогримів на пострадянському просторі, і стало відомо, що над ним працював наш земляк, публікації про нього одразу з’явилися у місцевій пресі.
З тих пір спливло немало води, зараз той серіал - лише одна віха у творчому доробку автора, який виріс уже до шістнадцяти робіт.
У наших чашках чорна кава, а чорна кішка Кілька вмостилася на столі, уважно вслуховуючись у розмову. Ми бесідуємо на просторій кухні Анатолія про його творчий шлях, плани, Чернігів, політику та її вплив на роботу сценариста і те, чого зараз не вистачає українському кіно.
Сценаристом я став не одразу. Закінчив інститут ім. Карпенка-Карого, довгий час працював у різних театрах. Потім так вийшло, що у мене в житті з’явилася пауза, навіть думав їхати працювати за кордоном на рибному заводі. Мене врятував актор і мій друг Анатолій Дяченко. Він не просто дав мені роботу, він дав мені заробити. Коли я написав перші сценарії, приніс йому, Анатолій заплатив по триста баксів за сценарій і спитав: "А сто таких написати зможеш?"
До Москви потрапив абсолютно випадково. Моя дочка знайшла у інтернеті оголошення про безкоштовні американські курси для сценаристів у Москві. Читав їх відомий Джеймс Крамер, сценарист "Санта Барбари". Я, звісно, зразу не повірив: Москва, безкоштовно, як таке може бути?
Але дочка була наполегливою, я послав свою роботу на конкурс, і - пройшов його! Для кращих студентів курсів одразу по їх закінченню надавалася робота на кіностудії сценаристом у компанії "Амедіа". Так і почав працювати у Москві.
Зараз у мене шістнадцять робіт. Крім "Не родися вродливою" це "Тетянин день", "Серцю не накажеш", "Пончик Люся", "Маруся", "Джамайка" та інші. Близько половини з них - російські, решта - наші. Після деякого часу роботи у Москві я влаштувався на ТРК "Україна", і зараз пишу сценарії для них. Двадцятого числа має вийти ще один, чотирьохсерійна мелодрама "Квиток на двох". Над великими серіалами я працюю не один, нас буває п’ять чоловік, шість, які пишуть разом.
Останньою своєю роботою я незадоволений. Правда, я своїми роботами ніколи не буваю задоволений. І це, мабуть, слава Богу. Цей серіал ми писали вдвох із моєю колегою, Наталею Марченко. Ми працюємо давно, це вже, мабуть, шостий наш проект. І так порізали наші тексти, так понівечили. А коли мої діалоги ріжуть, я дуже болюче реагую. Після прем’єри хотів запросити всіх до Чернігова, погуляти два дні: баня, солодкий стіл. А тепер уже не хочу нічого робити. Якщо будете вмикати ТРК "Україна" двадцятого числа і дивитися цей серіал - зразу приношу щирі вибачення. Початковий сценарій був зовсім іншим.
Ми самі серіалів не дивимося. Їх дивляться наші мами, дружини, бабусі, і можна їх писати безкінечно. Але дуже хочеться зробити щось більш потужне. Взагалі, мрію зняти повний метр з гарним режисером, хорошими акторами. Саме тому заразу уже у мене роботи не по двісті п’ятдесят серій, а всього на чотири.
Маємо ще один проект, яким уже зацікавилися. Там дві серії. Я думаю, на нього знайдеться покупець, і ми вже більш прискіпливо продавати його, з розрахунком на те, що це буде дуже гарний режисер, дуже гарні актори. Тоді ми будемо спокійні.
На підході у мене - мультфільм, "Курка ряба". Цьому сценарію вже десять років. Народився він з того, що я розповідав своїй дочці казки. Як це робить будь-який тато, придумував я їх на ходу. Коли дочка підросла, вона згадала цю казку, і порадила записати її. Так і народився сценарій "Курки Ряби". Я хочу цим мультиком порвати всіх московських Маш з ведмедями, богатирів, Гориничів і т.д. Головне знайти гарного режисера, який може все зробити. Зараз уже укладено договір із одним київським продакшном, вони хочуть вийти з моїм сценарієм на державний конкурс, і навіть - впевнені у своїй перемозі.
В Україні, на жаль, немає сценарної школи. Нікому вчити цій справі. Вся школа, всі педагоги - у Москві. Москва значно вдячніша у сенсі грошей. Там реально розуміють, що спочатку було слово. Якщо ти хочеш зняти фільм, серіал, будь-що - тобі треба гарний сценарист. Маючи його, уже можна запрошувати якісного режисера, гарних акторів.
В Україні постійно якісь революції. У нас за останні декілька років чи то восьмий, чи десятий міністр культури змінився. Звісно, за таких умов зовсім не до культури. У Росії, як би ми не ставилися до неї - все значно простіше. Путін реально розуміє, що телебачення - це четверта влада, потужний важіль управління. Він зібрав всіх діячів культури і мистецтва і сказав: я вам зроблю податкові пільги. Але мені в кіно необхідно формування національної самосвідомості. Чому зараз все забито у них воєнними фільмами, фільмами про спецназ і т.д.? У Москві знімається зараз фільмів більше в десять разів, ніж раніше.
Якщо знімати в Україні повний метр, який буде коштувати мільйон доларів, то з нього шістсот тисяч необхідно віддати у бюджет. Це маячня! Хто буде знімати кіно в Україні, якщо з мільйона шістсот тисяч треба віддати державі? Саме тому зараз так популярні спільні проекти з Росією. Знімаються вони за російським законодавством. А використовуються наші актори, режисери, апаратура. І все це росіянам обходиться в десять разів дешевше, ніж би вони у себе знімали. Дуже образливо. Тому кращі з кращих українських акторів давно уже у Москві. Купили собі там житло, авто і почувають себе чудово.
Я - помірний націоналіст. Ніколи не дам образити Україну. У російському кіно, коли треба посміятися, кажуть: давайте придумаємо якусь жіночку, лохушку таку з України, типу Сердючки, і посміємося над нею. Коли мені сказали вигадати такий персонаж, я відповів: "Я такого писати не буду!" Ну навіщо дебілку шукати в Україні? У вас ваших рідних дебілок повно, вийди лише за МКАД. Чому вона має бути з України? У "Не родися вродливою" у мене був серйозний конфлікт щодо цього із головним редактором, всі навколо говорили: "Що ти робиш, тебе звільнять". Але я наполіг на своєму, і врешті-решт там з’явилася красива, молода, інтелігентна дівчина з України, яка вразила головного героя, а не Сердючка.
Приїздиш до Москви на роботу, а вони про газ починають. От, ви у нас газ відсмоктуєте. Я колись не витримав, і подарував кожному по газовій запальничці.
Чому у них до українців таке ставлення? Так вони ж дивляться телевізор - а там Сердючка - незрозуміла істота з великими грудьми, і Поплавський, який займає половину ефіру, бо тупо його купує. От москвичі дивляться весь цей жах, зустрічають мене і питають: "А Поплавський - це дійсно ваша зірка?" Тому і називають вони нас не Україною, а окраїною. Поки безголосий Поплавський на фоні напівголих своїх випускниць буде у нас в телевізорі - до тих пір і ставлення до нас буде відповідним. Я врешті-решт із відкритим листом кудись звернуся. Правда, куди звертатися? До нашого президента, самі розумієте, сенсу немає...
Як би ми про росіян не говорили, вони відчувають себе частиною великої імперії. І у президента у голові щось є. А у нас - до кого звертатися? Трибуна блокується, закони не приймаються, справи до культури не доходять. Тому Росія і знімає разів у двадцять більше, ніж ми. Доходить до того, що приїздять до нас їхні зірки, всі ми сидимо їмо у одному автобусі, і їх годують курочкою тепленькою з картопелькою, а нас, заслужених артистів України - якоюсь відбивною, у якій зуби застрягають! Ми ж самі себе не поважаємо! Ось в чому жах. Це ж уже в мізках вкорінилося, що їх навіть годувати треба краще! Поки ми в собі не вб’ємо цей рабський комплекс молодшого брата, до тих пір і будемо сидіти без культури і кіно.
Шароварна політика в Україні вже закінчилася, і досить невдало. Не так це треба робити, не тих героїв пропагувати. Я думаю, взагалі треба починати з дітей. Нам потрібні гарні українські мультфільми, україномовні, з героями українських казок.
Я б зробив потужний повнометражний фільм про героїв Крут. Там шароварів не було. Там діти померли за нас, та і все. Вони їхали туди, співали пісні, вірили в те, що можуть зупинити цю навалу. Це зовсім інший рівень, це хлопці з університету, вони знали іноземні мови, поезію. Не вміли стріляти, але свято вірили, що можуть зупинити наступ. Ось це і є справжні герої, це і є фільм. Режисером запросив би Тарантіно, він би з цим справився. У нас такої режисури немає. Цей фільм піднімав би нашу самосвідомість. Його і в Донецьку подивившись би, сказали: "Я в Україні живу!" Щоб не ділили нас. При Ющенку ішли розмови, що буде такий фільм, до мене зверталися, я навіть почав працювати. Але влада змінилася, тепер це зовсім неактуально, грошей ніхто не дасть.
Мене надихає класика. "Амадей", "Політ над гніздом зозулі", "Остання спокуса Христа" - це те, що необхідно дивитися всім.
За чернігівською сценою слідкую. Андрій Бакіров, головний режисер облмуздрамтеатру - мій однокурсник, і я намагаюся не пропустити жодної його прем’єри. Він нічого не боїться, робить парадоксальні речі, з ним наш театр став набагато вище рівня такого містечкового провінційного театру. Мені здається, що Андрій Бакіров для акторів і взагалі для всього міста - просто подарунок долі.
Я патріот Чернігова. Чернігова ще з древніх часів всі боялися, київський князь із нами рахувався. Коли у Києві Софію лише закладали, наш Спаський собор був уже висотою з вершника. Ми поряд з Києвом, як не старші. Ну і взагалі - Київ мене напружує, а Москва - ще більше.
Крім написання текстів, займаюся ще своєю кішкою Кількою. А взагалі, для мене кращий відпочинок - це робота. Від неї я отримую кайф. Мені ж не треба сидіти у Москві чи Києві, я можу вдома за комп’ютером з Наташею писати, а тоді кнопку натиснути, і наша робота відправилася. Ну і Десна, риба, що стосується відпочинку.
Богдан Гуляй
Хочете отримувати головне у месенджер? Підписуйтесь на наш
Telegram.
Залишити коментар
інші новини
Біля Земснаряда родина Корнієць відкрила ресторан «Озеро»
2025-04-25 15:36:20
«Дядя Чебурек» на Ремзаводі закрився, бо не знайшли кухаря? Пончиків н...
2025-04-25 15:27:22
Тетяна Прокопчук зробила для Перемоги все, що могла
2025-04-25 15:07:59
Чорнобильські доплати — не для всіх
2025-04-25 14:46:28
У Ніжинському університеті будуть вивчати індонезійську мову та культ...
2025-04-25 13:56:59
Опозиційні депутати у Коропі блокують вирішення важливих для громади п...
2025-04-25 13:28:39
Уночі 25 квітня частина Прилук залишилася без світла
2025-04-25 13:09:00
Потяги в Семенівку скасували
2025-04-25 12:56:00
Як дістатися найбільшого міського кладовища «Яцево» в поминальні дні?
2025-04-25 12:27:17
Вибухотехніки поліції Чернігівщини знешкодили бойову частину ворожого ...
2025-04-25 12:12:29
Дуже цікаве і змістовне інтерв'ю. Є, над чим замислитись. Дякую!
Совсем не знаю этого человека, но после ознакомления с его "произведениями" в душу закралась какая-то настороженность. А узнав об идее снять кино о о героях Крут, да еще и Тарантино для этого подсуетить, настороженность сменилась печалью. Впрочем, дальнейших творческих успехов, вместе с Поплавским, одно ведь дело делаете....
Вы не правы,Анатолий мой кум,я очень хорошо знаю что он пишет,и ознакомлена с его творчеством очень хорошо,Поплавского он категорически призерает,так что ненадо здесь ставить всех под одну гребенку.